A közösség ereje

Így kereshet pénzt az autójával

2014. november 27.

Az alaphelyzet az, hogy veszünk egy autót, kifizetünk érte jó sok pénzt, utána pedig nézzük, ahogyan áll a garázsban. Néha elővesszük, de két használat között akár napok, esetleg egy-két hét is eltelhet, amikor az autó csak viszi a pénzt, de hasznát nem vesszük. Ki gondolta volna, hogy ez olyannyira így van az Egyesült Államokban is, hogy erre sikeres vállalkozást lehet alapítani? Pedig igen.

Getaround cím.jpg

Öt évvel ezelőtt, 2009 nyarán három San Francisco-i fiatal úgy gondolta, sok olyan amerikai van (különösen a nagyvárosokban), aki nem használja ki maximálisan az autója nyújtott lehetőséget, márpedig ha ez így van, miért ne lehetne egy olyan üzleti konstrukciót kialakítani, amivel mindenki jól jár.

A gondolatot tett követte, és nem sokkal később Sam Zaid, Jessica Scorpio és Elliot Kroo megalapította a Getaroundot. Az autómegosztásra alapuló közösségi oldal azóta komoly karriert futott be, a 2011-es hivatalos bemutatkozáskor megnyerte a TechCrunch Disrupt NYC versenyét, ma pedig már San Francisco mellett San Diego, Austin, Portland és Chicago nagyvárosi körzeteiben is jelen van, idén pedig már azzal büszkélkedhet, hogy összesen 19 millió dollár támogatást szedett össze.

A rendszer lényege (hasonlóan a többi kezdeményezéshez, például a ma már az egyik nagy autókölcsönző cég tulajdonában lévő Zipcarhoz), hogy az autótulajdonosok kölcsönadhatják másoknak járművüket, a befolyó összeg 60 százalékát pedig megkapják.

A Getaround szerint ezzel akár évi 10 ezer dollárt is kereshetnek a tulajok, ami kicsit ugyan túlzásnak tűnik, de biztosan több mint ha az autó csak áll a garázsban.

Hogyan működik a rendszer?

A nagy ötlet nem a kölcsönzés, hanem az, hogy a Getaround csak közvetítőként működik az autótulajdonos és a kölcsönző között. Előbbi regisztrál az oldalon, készít egy profilt az autójának, és beállítja az óránként, naponta vagy hetente fizetendő tarifát. Ez gyakorlatilag bármekkora összeg lehet, más kérdés, hogy nem érdemes nagyon elszállni az árainkkal, mert könnyen hoppon maradhatunk.

A tulajdonos azt is beállíthatja, milyen típusú és háttérrel rendelkező sofőrnek, és mikor akarja és tudja kölcsönadni az autót. Természetesen ebben az esetben is nagyon fontosak a (szöveges és számmal is adható) visszajelzések, mert akárkinek az ember nem adja oda a kocsiját.

A tranzakciót az oldalon, okostelefonos applikáción vagy SMS-ben is le lehet bonyolítani, egyszerre öt autóra „jelentkezhetünk be”, a kölcsönzés azzal a tulajdonossal zajlik majd, aki először rábólint az ajánlatra.

A rendszer érdekessége, hogy nem feltétlenül kell fizikailag is átadni a slusszkulcsot, az úgynevezett Getaround Carkitet telepítve GPS-t, WiFi-t és a kulcs nélküli távirányítást használva a mobilunkkal is ki tudjuk nyitni és el tudjuk indítani az autót (ami azért eléggé döbbenetes dolog, ha belegondolunk).

Getaround Carkit.jpg

Feltételek

Akárki persze nem regisztrálhat. A bérbeadóknak meg kell adni az autó legfontosabb adatait, és bizonyítaniuk kell, hogy a kocsinak van biztosítása. A jármű nem futhatott többet 150 ezer mérföldnél (240 ezer kilométernél), és 1995-ösnél fiatalabbnak kell lennie.

A bérbevevőknek legalább 19 évesnek kell lennie és rendelkeznie kell 2 évnyi vezetési tapasztalattal csakúgy, mint működő Facebook-profillal, valamint bizonyítaniuk kell, hogy nem okoztak súlyos balesetet, nem vezettek alkoholos befolyásoltság alatt, stb.

A biztosítás

A legkényesebb kérdések egyike, hiszen az ember nem szívesen adja oda az autóját vadidegennek, nyilván szeretne valamilyen biztosítékot. A Getaround ezért egy külső biztosítót bevonva teljes körű biztosítást nyújt az autókra, ami a kölcsönadás időszakára felülírja a tulajdonos biztosítását is. Ez olyannyira újdonság, hogy a kaliforniai törvényhozás is csak 2011-ben fogadta el.

A kezdeményezésnek tehát megvannak a maga buktatói (a magunk részéről továbbra is kissé talán vonakodva adnánk így kölcsön az autónkat, de ez alighanem csak azért van, mert még nem vettünk részt ilyesmiben, a kocsink viszont a szívünkhöz nőtt), de az nem kérdés, hogy ha csak a fenntartási költségek egy része, vagy a törlesztés egy része befolyik belőle, akkor már érdemes elgondolkodni rajta.

süti beállítások módosítása