A közösség ereje

Miért éppen 30 km?

2014. október 13.

Ez volt az egyik első kérdés, ami felmerült bennem a 30km.hu-val kapcsolatban, amely oldal segít megtalálni a környékünkön lakó termelőket, hogy első kézből, egyenest a termelőtől szerezhessük be a friss zöldséget, gyümölcsöt, de akár lekvárt, mézet is. Regisztráltam az oldalra, és a térképen egy mozdulattal megtaláltam azt az 5-6 termelőt, akik ezen a bizonyos körön belül találhatók a lakóhelyemhez képest.

zöldség.jpg

Ismerőseim vettek már igénybe vásárlói köröket, ahol rendelésre egy helyen összegyűjtik a kistermelőktől beszerzett dolgokat. Pozitív tapasztalatokat szereztek, rendszeresen rendelnek is: tejet, túrót, tojást, de bio tisztítószereket és szőlőzsírt is. A 30km.hu azonban eggyel tovább lép, mert közvetlenül köti össze a termelőt és a fogyasztót, illetve mindenkit igyekszik ráhelyezni a térképre, aki hagyja magát. Többek közt ez is kiderül az egyik alapítóval, Vöröss Leventével készült interjúból.

Hogyan jött a 30km.hu ötlete? Miért foglalkoztatott titeket éppen a termelő és a fogyasztó összekötésének lehetősége? Esetleg saját igények hozták az ötletet?

Egy augusztusi napon született meg az ötlet az egyik alapító fejében, amikor leugrott a közeli szupermarketbe paradicsomot vásárolni. Az áruházban csak külföldről származó, éretlen paradicsomot lehetett venni, miközben a szupermarketből kijőve látta, hogy az épület melletti kertekben gyönyörű paradicsom terem. Ekkor fogalmazódott meg benne, hogy milyen jó lenne egy olyan rendszer, ami segít a helyi őstermelőket megtalálni, ha valaki friss, magyar, lehetőség szerint egészséges terméket szeretne vásárolni.

Miért pont 30 km? (Van-e erre valamilyen számítás, felmérés vagy csak hasra ütés?)

Bár csak munkanévnek indult, végül annyira hozzánk nőtt, és ugyanakkor kifejezőnek és megjegyezhetőnek is éreztük, hogy ez maradt a végleges neve is. Az alkalmazás abban segít, hogy mindenki a saját lakóhelyéhez közeli termelőkre és termékeikre találjon rá. Azt gondoltuk, hogy max. kb. 30km-es távolság az, amit az emberek megtesznek a helyi termékek beszerzése érdekében. Ugyanakkor hozzá toldottunk egy rövid szlogent is: 30km.hu - A világ globális, az élet lokális - a kettő együtt tökéletesen kifejezi, amit mi ebben a rendszerben megvalósítani szeretnénk: Globálisan, bárhonnan elérhető szolgáltatás, aminek segítségévek a helyben megtermelt termékekre lehet keresni.

A vidékfejlesztés egyik prioritása a Rövid Élelmiszer-ellátási Láncok (RÉL) kiépítése lesz az EU 2014-2020 közötti költségvetési időszakban, ami a helyi termelők és a helyi fogyasztók közötti távolság csökkentését és a helyi piacok előtérbe helyezését jelenti.

Szerencsés egybeesés, hogy az egyik alapító tag, Vöröss Levente lakhelye éppen 30km-re van a fővárostól. :)

Vásárlói körök már korábban is voltak, amelyek próbálkoztak hasonlóval, az oldal tulajdonképpen eggyel tovább lép…

Igen, szerencsére ebben a témában elég sok kezdeményezés van, sajnos ezek elég szűk rétegnek szólnak és sokszor nem is lehet róluk tudni. Mi azt tűztük ki célul, hogy a lehető legtöbb kistermelőt felvigyük a térképre, ahol mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb eső ideális ajánlatot. Ezzel még plusz előny kerül előtérbe, mégpedig az hogy minimalizáljuk a termékek utaztatását, ezáltal minimalizálhatjuk a szállításból eredő környezetszennyezést is.
Tulajdonképpen közvetítő szerepre vállalkozik, mennyiben szabottak a keretek?

Lépésről lépésre haladunk. Legelőször is az információhiányt próbáljuk megszüntetni, mert szerintünk tarthatatlan az, hogy a spanyol paradicsomot vásároljuk, csak azért mert nem tudjuk, hol lehet beszerezni a friss helyben termeltet.

Mik a tapasztalatok? Mennyire sikerül rendszeres kapcsolatokat kialakítani?

Ezen is dolgozunk folyamatosan. Szeretnénk a rendszerbe belépő termelők kínálatát a jövőben folyamatosan népszerűsíteni a regisztrált tagok között. Ezáltal folyamatosan szem előtt lehetnek az aktuális termékek. Illetve igyekszünk majd megkeresni a termelőket személyesen is, hogy mi is képet alkothassunk a termelés körülményeiről és a termékek hátteréről. Ezzel kapcsolatban például felvettük a kapcsolatot a hivatalos szervekkel is, hogy kidolgozhassunk egy megbízható minősítési rendszert.

Hogyan találtátok/találjátok meg a termelőket, gondolom nem mindenki jelentkezik, illetve cél-e ez, hogy ti bővítsétek a kört vagy várjátok, hogy bővüljön magától?

Egyelőre ez a legnehezebb része a projektnek. Sok termelő nem használ internetet, e-mail címük sincs, így elég nehéz őket elérni. Pedig kaptunk pozitív visszajelzéseket a termelőktől, hogy rajtunk keresztül találtak rá a vásárlók. Szerencsére az agrár szervezetektől, egyesületektől elég sok támogatást kapunk e téren, tájékoztatják a termelőket erről a kezdeményezésről is. Illetve maguk a vásárlók is ajánlanak nekünk termelőket, hogy kivel vegyük fel a kapcsolatot.

Mennyire aktívak a tagok visszajelzések tekintetében, mennyire jelent kontrollt a közösség?

Sok visszajelzést kaptunk, kezdetben ettől féltünk is egy kicsit, hiszen úgy kellett elindítani a rendszert, hogy sok helyen még nem volt termelő egy-egy adott körzetben. Szerencsére szinte csak pozitív kritikákat kaptunk, nagyon örülnek az emberek ennek a lehetőségnek és sok biztatást kaptunk a folytatáshoz. Számos tagtól kaptunk nagyon hasznos ötleteket is, hogy mivel egészítsük ki az oldalt, mit fejlesszünk még rajta. A legfontosabb fejlesztési irányokról a regisztráltakat is megkérdezzük majd, mi az, amit leginkább használnának, hogy valóban a leghasznosabb funkciók kerüljenek kifejlesztésre.

Hogyan alakul a kapcsolatfelvétel, a vásárlás lebonyolítása a gyakorlatban?

A mobil alkalmazás letöltésével az érdeklődők gyakorlatilag egy gombnyomással felvehetik a kapcsolatot a keresett termék termelőjével. Illetve a termelők adatlapján fel van tüntetve, hogy hol és mikor lehet átvenni a termékeket. Az adás-vételt személyesen intézik a felek, mi csak összekötjük őket.

Számotokra ez mint üzleti modell mit jelent, működik-e?

Egy Európai Uniós pályázatból tudtuk létrehozni ezt a rendszert, ez lehetővé tette, hogy ingyenesen tudjuk nyújtani ezt az alapszolgáltatás, így gyorsan, nagy tömegeket el tudunk érni. További terveink között szerepel számos extra szolgáltatás bevezetése illetve hirdetési bevételek, amire az üzleti modellünk épül.

Hogy látjátok, mekkora az igény erre, hiszen például egy faluban ezeket a dolgokat az emberek tudják egymásról, nyilván városban lehet rá inkább igény, de vállalják-e hogy utaznak akár 15-30 km-t néhány üveg mézért, gyümölcsért stb., mikor ott van mondjuk a bejáratott zöldségesnél, akinek tényleg jó az áruja?

Sajnos, sokszor ma már a falvakban sem tudják az ott lakók, hogy ki-mit termel. Eddigi visszajelzéseink abszolút igazolják az ötlet létjogosultságát, két hónapja indultunk és már több mint 2 000 felhasználónk van. Az biztos, hogy ez a szolgáltatás nem váltja ki a napi bevásárlást, de nem is ez a célunk. Egy folyamat kezdetén vagyunk, aminek csak az első lépése a termelők egyszerű fellelhetősége, a további lépések pedig egyelőre legyen meglepetés.

süti beállítások módosítása