A közösség ereje

Oszkár, a rendszertől a lázig

2014. szeptember 29.

Egyetemi projektként indult, a nem túl romantikus „Országos személyfuvar közvetítő rendszer” néven, mára fogalommá vált, és már baba is született az Oszkárnak köszönhetően. Nyereség még nincs, de Prácser Attila alapító ügyvezető hisz abban, hogy ez a jövő.

Oszkár (blog.oszkar.com).jpgEgy lelkes oszkáros (fotó: blog.oszkar.com)

Ahogy a honlapon láttam, már magára a tevékenységre is megszületett a szó – „oszkározás” - ez általában, ha nem is jó jel a szó, annál jobb a vállalkozás számára, amikor fogalom, „ige” lesz belőle. Mi van emögött?

2007-ben az Oszkár létrehozásakor feltett célunk volt, hogy a Magyarországon addig gyerekcipőben járó telekocsizást új szintre emeljük. Addig fórumszerű weboldalakon zajlott az utak szervezése, nehézkesen, esetlegesen működött. Az először az Oszkárban elérhető helyfoglalási és értékelési lehetőség új távlatok nyíltak meg, sokkal egyszerűbbé vált a szervezés. Ennek, és a telekocsizást népszerűsítő kampányainak köszönhetően sokáig valóban az Oszkár volt az egyetlen alternatíva, ezért is azonosult a telekocsizás szóval.

Pár éve az amerikai és nyugat-európai rendszerek sikerén felbuzdulva és a „start-up láz” következtében több új rendszer is megjelent az országban - ez jót tett ezen utazási forma elterjedésének, és minket sem engedett ellustulni. Büszkék vagyunk rá, hogy azok alapítói is korábban az Oszkárral szereztek tapasztalatokat a magyarországi telekocsizás terén.

Miért pont Oszkár? A „kár”-t érteni vélem, de hogyan lett ebből a személynév?

Gyürüs Máté alapítótársammal egyetemi hallgatóként fejlesztettük a rendszert, egy tudományos pályázatra is beadtuk, hogy legyen kerete a dolognak. Ekkor kapta az „Országos személyfuvar közvetítő rendszer” nevet, melynek a rövidítése az Oszkár. Az plusz előny, hogy az „Osz-„ a megosztásra, a „kár” az angol „car”, azaz „autó” szóra asszociál.

A 7 évvel ezelőtti induláskor mik voltak a célkitűzések?

Amint föntebb említettem, egyetemistaként kezdtük el az Oszkár fejlesztését. Fővárosban tanuló, de Szombathelyről és környékéről származó egyetemistaként gyakran szembesültünk a hétvégi hazautazás problémáival: a lassú, az átszállások miatt időigényes, rugalmatlan és egy diák pénztárcájához mérten drága tömegközlekedés mellett egyre több ismerősünk ingázott autóval.

Az alkalmi utazóközösségek megszervezése telefonon nem volt hatékony, ezt a folyamatot leegyszerűsítendő hoztunk létre egy online felületet. Nagyban motivált, hogy a BME Közlekedésmérnöki karán tanult elméleti ismereteket egy „hús-vér” probléma megoldásában kamatoztathattuk. És mivel hamar kinőtte magát a dolog a baráti körből, azóta sem lankad a lelkesedésünk!

Üzleti szempontból hogyan működik az Oszkár?

Sokáig üzleti szándékról szó sem volt, hobbiként kezeltük a dolgot, és élveztük, hogy egyre többen használják. Aztán az egyre költségesebb infrastruktúraigény miatt elkerülhetetlen volt az intézményesülés, eleinte egyéni vállalkozásként tevékenykedtünk, majd 2012-ben Kft-t alapítottunk Oszkár számára.

Bevétel reklámokból, prémium- és üzleti csomagokból van, ez egyelőre nem fedezi a költségeket, de természetesen megvan a tervünk arra, hogy lehet ezt mindenki számára hasznosan és egyszerre fenntarthatóan működtetni.

2014 nyara óta egy befektetésnek köszönhetően végre főállásban tudunk az Oszkár fejlesztésével és a telekocsizás népszerűsítésével foglalkozni, de azóta sem unatkozunk, sőt!

Magyarországon nem csak a telekocsi témájú, hanem az összes internetes rendszer közül elsőnek tettük lehetővé a felhasználók közti online fizetést, melynek segítségével bárki percek alatt bankkártya-elfogadóvá válhat. Hisszük, hogy ez a jövő, ezzel kapcsolatban nagy reményeket táplálunk!

Mit kap az utas? Mit kell nyújtania a sofőrnek? Mit szabad és mi az, amit szigorúan nem?

Az utas elsősorban egy olcsó, gyors és rugalmas eljutási lehetőséget kap. Jellemzően a tömegközlekedési árak feléért vállalják a fuvart az autósok, vidéken legtöbbször házig viszik az utasokat, de Budapesten is általában sikerült mindenkinek megfelelő be- vagy kiszállóhelyet egyeztetni.

Másodsorban az utazás élményével gazdagodnak a telekocsival utazók, új, érdekes emberekkel ismerkedhetnek meg. A sofőrnek csupán annyit kell nyújtani, hogy a meghirdetett indulási helyen időben megjelenik, és utazás közben igyekszik komfortos körülményeket teremteni minden utas számára (fűtés erőssége, rádió hangerő, szükség szerint megállók beiktatása).

Az oszkározás rugalmasságának köszönhetően sok minden belefér, fontos, hogy se az autós se az utas ne hagyja cserben a másikat: ha például valami miatt mégsem tud utazni, időben értesítse az útitárs(ak)at. Meg természetesen egymás intim szféráját is tiszteletben kell tartani, ha valaki például nem akar beszélgetni, joga van csendben tölteni az utat.

Hogyan működik a közösségi visszajelzés? Vannak előre megfogalmazott pontok, ami alapján értékelni kell vagy szabad a véleménynyilvánítás?

A visszajelzés a telekocsizás egyik alappillére, ez különböztetni meg a sokak által kockázatosnak tartott stoppolástól, ezért a fejlesztés során ezt a részt kiemelt prioritásként kezeljük.

Az Oszkáron egyedülálló módon két részből áll az útitársak értékelésének lehetősége: egyrészt meg lehet jelölni, hogy pozitív, semleges vagy negatív volt-e az összbenyomás, melyet szabad szöveges módon ki lehet fejteni. Ez a névvel vállalt vélemény mindenki számára látható.

Ettől függetlenül mind az autósok mind az utasok tekintetében meg lehet adni néhány előre megfogalmazott szempont közül, hogy melyik volt kiemelten jó, vagy melyik szorul fejlesztésre. Ezek már csak összesítve jelennek meg a felhasználó adatlapján. Ezzel a megoldással a sértődés veszélye nélkül vissza lehet jelezni például egy olyan sofőrnek, aki egyébként kedves és rugalmas, de mondjuk az autója tisztaságára nem fordít elég figyelmet.

Ahogy befogad, úgy ki is dobhat magából a rendszer?

A kölcsönös értékelési rendszernek köszönhetően gyorsan kihullanak a renitensek, az Oszkár közössége magától veti ki őket. Természetesen erre algoritmusok is rásegítenek, melyek alapján először figyelmeztetünk, de megvannak a módszereink a közösség számára kártékony elemek eltávolítására is.

Nem sok utas jelentkezésére számíthat például az a sofőr, akiről többen megírták, hogy késett vagy meg sem jelent a megbeszélt találkozóhelyen. Az utasok terén az online fizetési lehetőség lehet jó szűrő: ha valaki előre kifizeti az útját, valószínűleg tényleg utazni fog, és nem hagyja feleslegesen várni a sofőrt (ellenkező esetben elveszti a befizetett útdíj nagy részét).

Hogyan áll a felelősség kérdése, amikor valaki beül egy sofőr mellé?

A biztosítók nem szeretik hangoztatni, de a sofőr kötelező biztosítása kiterjed mindenkire, beleértve a saját utasait is. A témának pont nemrég jártunk mélyebben utána, hamarosan blogunkban publikáljuk az összeszedett információkat.

Fontosnak tartjuk, hogy ne csak egy szép növekedési statisztikának tekintsük a felhasználóinkat, hanem ellássuk őket információkkal, segítsük őket kérdéseik esetén, kétségeik terén.

Ezért jártunk utána például a telekocsizás adózási vonzatának, sokakat foglalkoztatott a kérdés, sokan emiatt nem merték elkezdeni használni a rendszert. Szerencsére sikerült tisztázni a NAV-val, hogy a költségmegosztás céljából, nem profitszerzésre törekvő telekocsizás nem adó- és bejelentésköteles tevékenység.

Milyen különleges, az Oszkárhoz köthető történetük van?

Eleinte nem is számítottunk rá, hogy mekkora társadalmi hatást érünk el egy közlekedési probléma megoldásával. Saját ismeretségi körömben is többen vannak olyan korábban zárkózott típusú emberek, akik az oszkározás során tanultak meg nyitni az idegenek felé.

Fontos, hogy a telekocsizás során nincs kényszer, lehet, hogy valaki több hónapig csak hallgatja a többiek beszélgetését, majd néha bele-bele kapcsolódik, később lehet, hogy már ő lesz a témafelvető.

A havonta 30-40 ezer megvalósult oszkáros út közelebb hozza az embereket, van, hogy csak egy utazás erejéig, de sok esetben hosszabb időre kiható kapcsolat alakul ki. Barátságok, üzleti vagy magánéleti kapcsolatok születnek, már több oszkáros ismeretségből lett házasság, sőt, idén nyáron az első ismert oszkáros babához is volt szerencsénk gratulálni!

süti beállítások módosítása