A közösség ereje

A nagy kihívás: hitelesnek maradni

2014. november 12.

Miközben a közösségi gazdaság egyre több szereplője játszik meghatározó szerepet a maga területén, a siker újabb megoldandó feladatot hoz: meg kell próbálni megőrizni az eddig felépített hitelességet és jó értelemben vett üzleti bájt. Ez néha nehezebb, mint gondolnánk.

hitelesseg.jpg

A legutóbb a ParkatmyHouse (azaz a JustPark – legutóbb mi is írtunk róluk párt sort, amit itt lehet elolvasni) kötött együttműködési megállapodást a Sheraton és a Hilton hotelláncokkal, ami nyilván hatalmas siker az életükben, ugyanakkor felvet bizonyos kérdéseket is.

A közösségi oldal ugyanis ezzel csatlakozott az olyan nagymenőkhöz, mint az Airbnb vagy az Uber, akiknek most már arra is figyelniük kell, hogy el ne veszítsék azt a tulajdonságukat, ami népszerűvé tette őket: az autentikusságukat és a másságukat.

A JustPark már nem csupán hotelláncokkal, hanem parkolóházakat működtető óriáscégekkel is kötött együttműködési megállapodást, márpedig ilyenkor fennáll a veszélye annak, hogy ezek a multik egyszerűen bedarálják az ilyen oldalakat.

„Az együttműködés csak egy újabb lépés az úton. A sofőrök több lehetőség közül választhatnak majd a zsúfolt városközpontokban, a partnercégek pedig költséghatékonyan fel tudják tölteni az üres helyeket azzal, hogy ezeket a lehetőségeket a mi platformunkon keresztül hirdetik meg” – nyilatkozta a JustPark vezérigazgatója, Alex Stephany.

A hatékonyság és az ára

Kicsit másképp látja ezt a Compare & Share nevű szakoldal vezető elemzője, aki szerint a közösségi gazdaságban éppen az vonzó nagyon sokaknak, hogy emberek között zajlik, azaz kimaradnak belőle a nagyvállalatok, így aztán az ilyen típusú együttműködéseket hajlamosak rossz szemmel nézni.

„Másrészt viszont azok, akik a hatékonyságot és az árakat tartják fontosabbnak, alighanem üdvözlik a korábbinál rugalmasabb működést” – tette hozzá Benita Matofska.

Felhasználói szempontból a sokszínűség, az egyedülállóság és a sablonosság elkerülése jelenti a legnagyobb vonzerőt a közösségi gazdaságban – állítja a Collaborative Consumption nevű szakoldal vezető elemzője. Lauren Anderson úgy látja, hogy ugyanakkor például a tagok és a megosztó felület közti kommunkáció esetében szükség lehet bizonyos mértékű szabványosításra.

A lényeg azonban mégis csak az, hogy a közösségi gazdaság szereplői hűek maradjanak alapelveikhez és folyamatosan kommunikáljanak a velük együttműködő közösséggel, és minden változás átlátható módon menjen végbe – tette hozzá Lauren Anderson.

Amikor milliók csatlakoznak

Hogy ne csak a levegőbe beszéljünk, a TaskRabbit nevű oldal (amely lehetővé teszi, hogy tagjai különböző feladatokat osszanak el egymás között), nemrégiben áttért az árveréses alapú rendszerről egy on-demand (azaz igény szerinti) szisztémára, amit először Londonban próbáltak ki, és ami lehetővé teszi, hogy a feladatokat elvégzők óradíjat kérjenek munkadíj helyett.

A lépés (amely okozott némi felzúdulást a felhasználók egy szegmense körében) szükséges volt, állítja a TaskRabbit marketingigazgatója. „Amikor indultunk, ismertük minden tagunk keresztnevét, most már az a feladat, hogy ezt a közeli kapcsolatot képesek legyünk megőrizni a közösség növekedésével is” – mondta Jamie Viggiano, utalva arra, hogy csak tavaly 1 millió 250 ezer új tagjuk lett.

„Figyelünk a visszajelzésekre, a fejlesztések során is folyamatos a konzultáció, az őstagokkal és a legaktívabb felhasználókkal pedig exkluzív próbaüzemeket végzünk” – tette hozzá a TaksRabbit marketingigazgatója.

Hasonló cipőben jár az Airbnb is, amely például egyre több irodát nyit világszerte. „Pusztán működési szempontból online cégként erre nem lenne szükségük, ugyanakkor a helyi jelenlét erős üzenet is egyben a felhasználók irányába, hogy elkötelezettek a közösség iránt” – állítja Lauren Anderson.

Ki vehet részt?

Akad más példa is, például az Etsy, amely kifejezetten kézzel készített termékeket áruló online piactérként indult, ám 2013-ban beengedte a tömegtermeléssel gyártott darabokat is.

A kézműves termékek gyártói természetesen aggódni kezdtek a jóval olcsóbb vetélytársak miatt, a vásárlók pedig azzal vádolták az oldalt, hogy már nem a régi és szem elől tévesztette a kezdeti célt.

Az oldal ennek ellenére folyamatosan és egyre gyorsuló ütemben nő, nemrégiben felvásárolt egy francia vetélytársat is, a lendület tehát nem tört meg, csak átalakult. Ami tulajdonképpen rendben is van, hiszen a közösségi gazdaság szépsége éppen a sokszínűségben rejlik.

No és a hitelességben, amit azért nem árt megőrizni a növekedés közben is…

(via)

süti beállítások módosítása