A közösség ereje

Csak a munka számít, hogy valaki mit tesz le az asztalra

2014. október 29.

Manapság az ötlet és az innováció az egyik legnagyobb érték. A Kreanod azt tűzte ki célul, hogy összegyűjti a kreatív energiákat: tervezőket, grafikusokat, akiket így egy fórumon keresztül találnak meg az ügyfelek. Ráadásul komoly verseny zajlik egy-egy projekt megvalósításáért, így a tervezők egymást is katalizálják. A blog Szőllősi Gergelyt, a KreaNod alapítóját kérdezte, hogy a kreativitás hogyan működhet közösségként.

kreanod1.jpg

Nagyon találónak érzem az oldal logóját, hogyan jött az ötlet, hogy érdemes lenne a kreatívokat egy ilyen közösségben összefogni?

A logó ötlete az egyik regisztrált kreatívunk érdeme, ugyanis mi is pályázat útján találtuk meg az arculatunk alapját. Maga az oldal alapötletéhez külföldi példákból merítettem ötletet. Én is kreatív vonalon szerettem volna elhelyezkedni - igaz, engem a reklámszakma vonzott -, és amikor még egyetemistaként kerestem a fejlődési lehetőségeket, akkor akadtam egy hasonló oldalra. Átfutottam felületesen, de nem tetszett, nem tartottam túl igazságosnak. Az előnyeit ennek ellenére is láttam, és úgy gondoltam, meg lehet valósítani olyan szabályrendszert és funkciókat, amelyeket én is szívesen használnék. Ilyen előzmények után terveztem meg a KreaNod működési elveit, amely a portfólióépítés és a hiteles statisztikákra épülő kreatívok lista révén nagyban eltér a külföldi példáktól abban a tekintetben, hogy a kreatívok érdekeit is szem előtt tartjuk. Ezzel egyébként a megbízóknak is kedvezünk, mivel ők lelkes kreatívokkal szeretnének együtt dolgozni, szóval azzal, hogy motiváljuk a dizájnereket, a megbízók malmára is hajtjuk a vizet.

kreanod2.jpg

Közösség-e a szónak abban az értelmében, hogy egymást is segítik adott esetben a tagok vagy inkább versenytársai egymásnak, hiszen mindenki a maga ötletét szeretné elsősorban eladni?

Alapból kooperációról valóban nem beszélhetünk, mindenki a saját ötletén dolgozik a megbízóval, azonban több kapcsolat is köttetett már a grafikusok között azáltal, hogy figyelik egymás tevékenységét. Olyanra is volt már példa, hogy egy-egy ötlet megvalósítása érdekében két-három, eltérő területen mozgó szakember állt össze, és azóta többször is dolgoztak már együtt. Emellett nem egyszer előfordult már, hogy a megbízók több munkát is megvásároltak, vagy épp hosszú távú együttműködés kezdődött a pályázat után.

Néztem az éppen futó pályázatokat, volt olyan, ahol 120 koncepció is beérkezett pl. egy logótervre, a megrendelő választ, hogy neki mi tetszik - neki nyilván megéri, hogy egy ekkora tárból válogathat, de miért éri meg a "feleslegesen" dolgozó tervezőnek?

A pénz mellett szinte végtelen a motivációk listája, sőt! Sok résztvevő elárulta már, hogy nem is elsősorban a lehetséges pénzösszeg motiválja a részvételkor. Általában a feladat érdekessége, vagy épp a megbízó személye miatt vesznek részt a dizájnerek egy-egy kihíváson. De emellett gyakorlásnak sem utolsó, és ha valakinek a brief elolvasása után van egy jó ötlete, az nem fogja csak azért magában tartani, mert nem biztos a pénz. De valóban, ez még nekem sem lett volna elég anno.

Mi nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a felek ne vegyék félvállról az együttműködést, minden lehetőség adott ugyanis az alapos, közvetlen kommunikációra. A megbízók minden munkát értékelnek, és minden kreatívnak a statisztikája visszatükrözi hosszú távon a képességeit. Éppen ezért lehet, hogy nem nyer valaki minden pályázaton, amin részt vesz, de ha a Kreatívok listán előkelő helyen szerepel, akkor nagy eséllyel találhatják meg egyéni megbízások is a KreaNodtól függetlenül. A lista pedig igen hasznos a megbízók számára is, ugyanis az itteni portfóliókat böngészve biztos lehet abban, hogy éles megbízásra készültek, valóban az adott kreatív követte el őket, és nem csak az látszik, más grafikusoknak mennyire tetszik egy-egy munka, hanem hasonszőrű megbízók véleményét is megtalálhatja. Így elég könnyű megbízható kreatívot találni.

Ahogy az oldalon is látható üzleti alapon működtök, akkor hol ebben a "közösségi" indíttatás? A kreatívok és a megrendelő összekötésében?

Ha jól sejtem, akkor minden közösségi megosztáson alapuló vállalkozás jutalékos alapon működik. Bevételekre van szükség a működéshez, fejlődéshez, nem ez tesz egy vállalkozást közösségivé vagy sem. Persze valószínűleg egyikünknél sem a dollár jelek villognak állandóan a szemünk előtt, mert sokkal nagyobb megelégedéssel tölti el az embert, hogy amit rengeteg munkával megtervezett, azt a felhasználók is úgy használják, ahogy azt elképzelte. Nekünk az volt a célunk, hogy egy olyan rendszert hozzunk létre, ahol csak az számítson, hogy egy dizájner milyen munkát tesz le az asztalra egy-egy megbízásra. Ne az, honnan jött, hány éve van a szakmában, melyik iskolát végezte el. Csak a munka. Ezt úgy érjük el, hogy a résztvevők kiléte titokban marad az eredményhirdetésig. Így olyan megbízó - kreatív párosok jöhetnek létre, amelyek más úton nem biztos, hogy találkoztak volna.

Azért itt egy jóval szűkebb megcélzott körről van szó, mint mondjuk egy telekocsinál vagy kanapészörfnél - eleve egy bizonyos közösség tagjait célozzátok meg, kialakul ebből egy kreatív "bizsergés"?

Ha bizsergésként aposztrofálhatjuk, hogy a hazai dizájnerek 90%-a biztosan ismer minket és elenyésző kisebbségük semleges csak velünk kapcsolatban, akkor mondhatjuk, hogy felkavartuk kicsit az állóvizet. Mivel mi készítők is kreatív oldalról jövünk, ezért az általában külföldi változatok által kialakított előítéletekkel szemben is egyenes gerinccel küzdünk, és valóban sajátos rendszert képzeltünk el. Talán a legfontosabb viszont ezeken felül az, hogy hosszú távú együttműködések köttettek, és mi is rengeteg kreatív valamint megbízó személyes sztoriját ismertük meg, és remélhetőleg segítettük.

Sok terület jelen van, van-e amerre még bővíteni vagy nyitni szeretnétek? Mik a korlátok, ha vannak?

Szerintünk fontos az együttműködések olajozottsága érdekében a közös szociális háttér, valamint a kultúra. Emellett a kreatívok lista és a portfóliórendszer is hatékonyabb lokális szinten, mivel itthon reális az a cél, hogy ha egy megbízónak dizájnerre van szüksége, akkor ha nem is pályázatot indít, de a KreaNodon keres magának szakembert.

Ugyanezt egy átlagos KKV tulajdonosnál mondjuk Münchengladbach mellől már kicsit nehezebb elérni, magasabb marketingköltséget igényelne, hogy arrafelé is mindenki megismerjen minket. :) Nemzetközi piacra tehát apránként tervezünk terjeszkedni, és mindig új visszacsatolásokat gyűjteni. Távlati cél az is, hogy egy kreatívnak az egyéni megbízásai is nyomot hagyjanak a KreaNodos profiljában, de erről többet nem szeretnék elárulni. Az eddigi tapasztalat egyébként sajnos az, hogy az emberek mentalitása a legfőbb akadály, mindkét csoport képviselői jó részének van mit tanulnia a másik tiszteletéről, alázatról, megbecsülésről. Félreértés ne essék, nem mi fogjuk erre nevelni őket, mindössze a rendszer a nem megfelelő attitűddel nekivágókat előbb-utóbb kiveti magából. És ez így is van jól.

süti beállítások módosítása