A közösség ereje

Nyuszi üzletfelei és a blabla

2014. szeptember 24.

A közösségi gazdaság ereje a kapcsolatokban van, ezek pedig a bizalmon alapulnak. Ahogy már korábbi posztjainkban is írtuk, a világban úgy tűnik ezek a közösségek gazdasági szempontból is egyre nagyobb teret nyernek.

kép.jpg

A közösségeket nem feltétlenül a hagyományos földrajzi értelemben kell jelen esetben tekinteni, hiszen a mobil kommunikáció, elsősorban az okostelefonok és az internet lehetőséget ad arra, hogy bárki a tagja lehessen, ez pedig elsősorban az egyén szándékán múlik.

Magyarországon is egyre több ilyen vállalkozás bontogatja a szárnyait, legyen szó akár autó, iroda, kert, szerelő telefonszáma vagy kreativitás megosztásáról. Az elkövetkező posztokban ezeket a kezdeményezéseket is bemutatjuk majd.

A közösségi gazdaság jelenleg globálisan 500 milliárd dolláros piacot jelent. Az üzleti modell pedig, úgy tűnik, egyre inkább terjed. Csak hogy néhány érdekes adatot felvillantsunk: a felnőtt lakosság harmada felvenne valakit az autójába, 37 százalék be is ülne valaki más mellé netes vélemények alapján. Az emberek ötöde megosztaná vagy meg is osztotta a lakását a neten megismert idegenekkel, kicsit több mint az emberek negyede él vagy élne ilyen szálláslehetőséggel.

Tízezerből tíz millió

A Telekom zászlajára tűzte a közösségi megosztást, és jó néhány magyar startup vállalkozást is meghívott a projektindító eseményre, amelyen a francia BlaBlaCar – telekocsi vállalkozás – németországi szóvivője, Christian Schiller is jelen volt.

Talán e cég növekedéséből mérhető le leginkább, hogy milyen mértékben nyer teret a közösségi gazdaság. 2006-ban 10 ezer követővel rendelkeztek ismerősökből, barátokból, Nyuszi barátaiból és üzletfeleiből… Mára 10 millió felhasználójuk van, egy év alatt 200 százalékos növekedést produkáltak, minden hónapban 2 millió embert szállítanak.

Szófukar vagy beszédes taxist akarunk?

Talán a cég nevére is érdemes egy-két szót vesztegetni, ugyanis nem véletlen az telekocsi vállalkozásnak elsőre talán furcsa elnevezés. Ugyanis az utasok és a sofőrök egymást értékelhetik a profilokon, a szerint, hogy az illető sokat vagy keveset beszél. Vagyis bla, bla-bla vagy bla-bla-bla. Így senkit nem ér váratlanul, sőt kifejezetten kiválaszthatja, hogy inkább egy szófukar vagy beszédes útitárssal osztja meg a következő néhány száz kilométert.

A megosztáshoz elengedhetetlen bizalom pedig ezeken az értékeléseken, fotókon, információkon, kommunikáción alapul. A modell tehát három olyan pillért is tartalmaz, ami a jövő szempontjából akár ígéretes is lehet, ha hosszabb távon is működőképes marad: az emberi közösség, kapcsolatépítés katalizátora (hiszen az online hálózatból, offline esemény lesz), gazdasági érvényesség és fenntarthatóság környezetvédelmi szempontból is.

süti beállítások módosítása