A közösség ereje

Miért nem jó Uber-sofőrnek lenni?

2014. december 08.

A San Francisco-i anyuka részmunkaidőben keresett volna egy kis mellékest a Magyarországra nemrég megérkezett közösségitaxi-szolgáltatóval, de elég gyorsan rájött, hogy a rendszernek számára több a hátránya, mint az előnye. Otthagyta őket, aztán az egészet megírta.

uber_sofor.jpg

Az Uberről sok mindent (és kb. mindennek az ellenkezőjét) is lehetett már olvasni (mi is többször írtunk már róla, például itt), egy biztos: alaposan felforgatta az Egyesült Államokban és Európa több országában is a személyszállítás eddigi rendszerét. Magyarországon éppen most kezdődik a tánc, így talán nem érdektelen megismerni egy olyan sofőr véleményét is, aki csalódott a rendszerben.

A San Francisco-i Claire Callahan Goodman úgy gondolta, a gyerekek mellett részmunkaidőben keresne egy kis pénzt az Uberrel. A várakozásai nem teljesültek, ennél viszont érdekesebb, hogy megírta a tapasztalatait (az eredeti szöveg itt olvasható).

Claire Goodman azzal vágott bele, hogy miután a városban nőtt fel, és angol az anyanyelve, semmilyen különösebb nehézséget nem jelent majd neki a sofőrködés, ami egy stresszmentes, könnyű munka lesz.

„Tisztában voltam azzal, hogyan kell A-ból B-be eljutni térkép és GPS használata nélkül, aminek előnye, hogy nem kell használnom az Uber hihetetlenül rossz és félrevezető GPS-ét, amit a sofőr applikációval kap meg az ember. Van egy vadonatúj Priusom is, amit tisztán is tartok” – írta a nő.

Kezdeti gondok

A problémák már azelőtt megkezdődtek, hogy egyáltalán beült volna az autóba: „Két hónapig tartott az Ubernek, hogy megcsinálja a kötelező háttérellenőrzésem, és átnézze a jogosítványom, a biztosításom és az autót. Jó pár hétig eltartott az is, hogy elküldje az iPhone4-est (rajta az applikációval). Amíg ez nincs meg, addig nem indulhatsz útnak.”

„Mint később kiderült, használhattam volna az iPhone5-ösöm, de ezt valahogy elfelejtették megemlíteni, talán mert rám akarták sózni a telefon heti 10 dolláros bérleti díját. Abban a pillanatban, ahogy rájöttem, hogy használhatom a saját telefonom, már küldtem is vissza az övékét, de nem voltam elég gyors, mert addigra 30 dollárt már levonták” – panaszolta Claire Goodman.

Pontatlan szoftver

Aki nem volt elégedett az Uber szoftverével sem, ami szerinte pontatlanul saccolja meg, mikor ér oda a sofőr a rendelésre: „Az első dolgok egyikeként arra jöttem rá, hogy az app néha durván alulbecsüli az utas eléréséhez szükséges időt”, olyannyira, hogy ez az esetek körülbelül felénél gondot okozott.

„Hadd meséljek el egy példát! Egyszer jött egy kérés, amire a szoftver azt írta ki, hogy 3 perc alatt érek oda. Oakland belvárosában voltam, az utas pedig a Berkeley campusának északi részén. A lámpákat és a forgalmat is figyelembe véve, tudtam, hogy legalább 15-20 perc, amíg odaérek. Ahogy elindultam, fel is hívtam, mire le is mondta a rendelést és egy közelebb lévő autót hívott – nem is tudtam hibáztatni érte” – írta a nő.

Alacsony óradíj

Az Uber rendszerének lényege, hogy különböző címszóval számolnak fel költségeket és díjakat, valamint minden bevételből 20 százalék őket illeti. Az óradíj így körülbelül 10 dollárra jött ki Claire Goodman számításai szerint, ami neki már nem érte meg (ő 15 dolláros óradíjjal számolt).

Természetesen fontos hangsúlyozni, hogy ez csak egyetlen autós véleménye és tapasztalata, de hogy nincsen egyedül, azt jelzi az is, hogy szeptemberben már kisebb sofőrtüntetés is volt a New York-i Uber-központ előtt.

Mennyi az annyi?

Korábban abból is alakult ki némi vita, hogy míg az Uber szerint a rendszerben részt vevő autósok akár 90 ezer dollárt is kereshetnek évente (persze elsősorban az olcsónak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető New Yorkban), addig a BuzzFeed oknyomozó riportere szerint ez elég messze áll a valóságtól.

Johana Bhuiyan több Uber-sofőrrel is beszélt, majd nekiállt számolni, és a végén az jött ki, hogy gyakorlatilag lehetetlen ennyi pénzt (pláne stabilan) összeszedni, miként azt is lehetetlen megmondani a rengeteg változó miatt, hogy átlagosan mennyit keresnek a sofőrök.

Nincs tehát olyan, hogy „átlagos Uber-sofőr”, de a BuzzFeed 21,90 dolláros órabérrel, 30 órás hetekkel számolva arra jutott, hogy körülbelül évi 34 ezer dollár megkereshető.

süti beállítások módosítása